مقررات رزرو اینترنتی بلیط قطار

شرایط و قوانین خرید بلیط قطار

  •     ثبت نام در سايت خريد اينترنتي
  •    ثبت نام کاربران در روزهای پیش فروش، امکانپذیر نمی باشد
  •     داشتن يكي از كارت هاي بانكی عضو شتاب كه داراي استاندارد شبكه بانكي باشند
  •     كليه اطلاعات خواسته شده در فرم ثبت نام مي بايست صحيح تكميل گردد
  •    اطلاع رساني در مواقع اضطراري از طريق پست الكترونيك و يا پيام كوتاه ( تلفن همراه )‌ انجام مي پذيرد ،‌لذا مسئوليت صحت اين اطلاعات بعهده خريدار مي باشد
  •     بمنظور جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي ،‌پس از استفاده از سيستم خريد اينترنتي حتما از گزينه خروج از سيستم استفاده نماييد
  •     مسافرين محترم موظف به حفاظت از كد هاي اعلام شده از جانب سيستم مي باشند
  •     تا اطلاع ثانوی، استرداد اینترنتی بلیط امکانپذیر نمی باشد و برای استرداد باید به یکی از مراکز فروش مراجعه شود ضمن اینکه بلیط های اینترنتی مشمول قانول ابطال نمی باشند
  •    در صورت عدم دريافت نسخه چاپي بلیط، کليه مسئوليتهاي بعدي بعهده شخص مسافر خواهد بود
  •    جهت استرداد بلیط در مراكز فروش حتما كارت شناسايي مسافر را بهمراه داشته باشيد.در غير اينصورت آژانسهااز استرداد بلیط خودداري و همچنين باز پرداخت خسارت به بلیط هايي كه خسارت تعلق مي گيرد ، امكان پذير نمي باشد
  •    بهمراه داشتن كارت شاهد يا جانباز برا ي اينگونه افراد جهت صدور بلیط و سوار شدن به قطار الزامي مي باشد
  •    تعويض و تغيير اطلاعات پس از تكميل فرايند خريد دراين سيستم وجود نداشته و در صورت انصراف ، بلیط مي بايست استرداد شود
  •    در صورت بروز اشكال در فرايند خريد ، قبل از هر گونه اقدام مجدد براي خريد حتما گزارش خريد خود را بررسي نماييد
  •     جهت دريافت اطلاعات عمومي ،‌با پايگاه اطلاع رساني شركت به شماره ۱۵۳۹ تماس حاصل فرماييد
  •     تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حركت، استرداد بلیط مشمول ۱۰% جريمه مي باشد
  •     از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از حركت تا ۳ ساعت مانده به حركت، استرداد بلیط مشمول ۳۰% جريمه مي باشد
  •     از ۳ ساعت قبل از حركت تا لحظه حركت ، استرداد بلیط مشمول ۵۰% جريمه مي باشد
  •     پس از حركت استرداد امكان پذيرنمي باشد
  •     برا ي اطفال (‌زير ۲ سال )‌ جا تخصيص داده نمي شود و درصورت تمايل به رزرو صندلي مي بايست از گزينه خردسال استفاده نماييد
  •     بلیط نيم بها شامل افراد ۲ تا ۱۲ سال سن مي گردد
  •     براي افراد ذكور بالاي ۶ سال ،‌در كوپه خواهران بلیط صادر نمي شود و درصورت استفاده، بلیط استرداد مي گردد
  •     در صورت استفاده ناصحيح از سهميه ها ، بلیط بايد مسترد گردد
  •     فقط تا ۲۴ ساعت قبل از حركت ،‌رزرو بلیط با امكان خريد غذا انجام مي پذيرد
  •     ساعت حركت قطار دوم مي بايست حداقل ۳ ساعت از زمان ورود قطار اول گذشته باشد ،‌در صورت عدم رعايت دستور العمل مذكور و جا ماندن مسافر از قطار دوم ،‌مسئوليت با خود مسافر است
  •     در قطارهای اتوبوسی از دربست کوپه استفاده نفرمایید، در صورت استفاده مسئولیت آن بر عهده خود کاربر خواهد بود
  •     از دريافت بلیطي كه به نام شما نيست يا بلیط مخدوش و داراي قلم خوردگي، خودداري كنيد
  •     بلیط بايد بنام مسافر باشد، از وارد نمودن اسامی بصورت تکراری یا مخفف جدا خودداری نمایید. دارندگان بلیط‌هاي غيرهمنام، بدون بلیط تلقي مي‌شوند
  •     جانبازان و خانواده معظم شهدا براي خريد بايد تعداد افراد مشمول را در كادر مقابل گزينه جانباز يا شاهد وارد نمايند
  •     براي دربست كردن كوپه درصورتيكه تعداد مسافرين كمتر از تعداد صندلي هاي كوپه باشد، مي بايست گزينه دربست كوپه را انتخاب و تعداد واقعي مسافرين را در قسمت مربوطه وارد نماييد.( اسامي كليه مسافرين بايد در قسمت مشخصات مسافرين ثبت گردد)

حقوق مسافرین قطارTrain passengers' rights

  •     بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي)حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.
  •     كليه‌ي بلیط‌هاي استردادي، در ساعت ۱۰ صبح روز كاري، مجدداً به سيستم برگشت و در مراكز فروش بلیط شهر مبدأ و شهرهاي اطراف آن عرضه مي‌شود. (در صورتيكه روز قبل از حركت ايام تعطيل باشد، بلیط آنروز در روز اداري قبل صادر مي شود بعنوان مثال بلیط روز شنبه روز پنجشنبه عرضه مي شود)

مفقود شدن بلیط مسافر

  • به شرط حضور به‌موقع (حداكثر ۴۵ دقيقه مانده به حركت) در ايستگاه‌هاي راه آهن كه سيستم فروش بلیط آنلاين دارند و در وقت اداري، بلیط مجدد طبق آيين نامه مربوط صادر مي‌شود. بلیط مفقودي بايد از طريق شبكه‌ي رايانه‌يي صادر شده و استرداد نشده باشد.
  • استرداد بلیط المثني فقط در صورت ارائه همزمان بلیط اصلي و المثني امكان پذير مي باشد. بلیط المثني به تنهايي غير قابل استرداد مي باشد.

تأخير حركت قطار از مبدأ

  • تأخير در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بلیط عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تأخير نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار مي‌گيرد.

تاخير بيش از حد مقرر قطار اكسپرس يا سريع در رسيدن به مقصد

  • اگر تاخير ناشي از حوادث طبيعي نباشد و ناشي از قصور راه آهن يا شركتي كه حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخير بيش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همين سايت ) به مسافر ۵۰ درصد بهاي بلیط ، بعد از كسر خدمات ( خدمات ايستگاهي و پذيرايي ) حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود. ضمنا"در صورت گذشتن از وعده غذايي ( صبحانه:۸ صبح، نهار:۱۳ ظهر، شام: ۸ شب) يك وعده پذيرايي رايگان نيز انجام مي شود.

تآخير قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود

  • در صورت تأخير بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از سه ساعت باشد و همچنين هر دو بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل بلیط قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. چنانچه اين تأخير منجر به اقامت در شب شود، هزينه اقامت و غذا به عهده رجا مي باشد.
  • در صورت اعزام با قطار درجه‌ پايين‌تر مابه التفاوت بلیط به مسافر پرداخت مي‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وي دريافت نمي‌شود.

تأخير قطار و جا ماندن مسافر از ساير وسائل ( كشتي، هواپيما و اتوبوس)

  • چنانچه تأخير بيش از سه ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيله‌ي بعدي، بيش از ۴ ساعت بوده و هر دو بلیط به نام مسافر باشد، با ارائه‌ي مدرك لازم به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بلیط و ساير وسائل مسافرتي انجام مي‌شود.

انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخير حركت قطار در مبادي حركت

  • در صورت تأييد تأخير بيش از يك ساعت و اطلاع‌رساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیط ايستگاه وعدم استفاده شدن بلیط تا قبل از حركت قطار، وجه كامل بلیط در همان‌روز و در ايستگاه مبدأ پرداخت مي‌شود.

ابطال بلیط

  • حداكثر تا يك ساعت پس از صدور بلیط به شرط عدم حركت قطار، باز بودن مركز فروش، ابطال بلیط فقط در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل آن امكان‌پذير است. مقررات ابطال براي بلیطهاي اينترنتي و خريداري شده ازكيوسك وجودندارد و اين دسته از بلیطها فقط طبق قوانين استرداد مي توان مسترد نمود.

لغو برنامه حركت قطار

  • وجه كامل بلیط، تا يك ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود يا مي‌تواند با اولويت، بلیط براي قطارهاي بعدي تهيه كند.

لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بلیط رفت و برگشت

  • چنانچه بلیط رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بلیط رفت حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بلیط قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بلیط برگشت نيز پرداخت مي‌شود. حداكثر زمان استرداد بلیط برگشت ۳ ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.

لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبدأ

  • چنانچه بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌شود.

لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسائل نقليه

  • چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تأخيري بيش از زمان معين انجام شود، ۵۰ درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي)حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

از كار افتادن كامل تهويه

  • در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، ۵۰ درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت مي‌شود

تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه

  • در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپه‌اي با درجه مشابه مندرج در بلیط انتقال يابد ۵۰ درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي و در صورت انتقال به كوپه‌اي با درجه پايين تر يا رستوران و ... ۱۰۰ درصد بهاي پايه بلیط پس از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

يادآوري ها

  •     پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر انجام مي شود. لذا هنگام تهيه بلیط و در صورت تمايل به پذيرايي در قطار با پرداخت هزينه مربوطه بلیط خود را دريافت نمايند.
  •     پرداخت خسارت، با ارائه‌ي اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه يك برگ كپي آن و بلیط تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش بلیط امكان‌پذير است.
  •     در صورت مشاهده‌ي افراد بدون بلیط در قطارهاي عادي و سريع، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بلیط را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر ، دريافت كند. درقطار اكسپرس ۵۰ درصد بيش از بهاي بلیط اخذ خواهد شد.
  •     در صورت عدم خريد بلیط توسط خانواده محترم شاهد يا شخص جانباز در قطار ، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بلیط را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر ، دريافت كند. درقطار اكسپرس نيز ۵۰ درصد افزايش بهاي بلیط اخذ نخواهد شد.
  •     در صورت خريد بلیط نيم بهاء ( خانواده محترم شاهد ، شخص جانباز و خردسال ) و عدم حضور مسافر در قطار ، رئيس قطار موظف است مابه التفاوت بهاي بلیط را تا تمام بهاء از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر ، دريافت كند.
  •     صدور قبض در قطار براي مسافر بدون بلیط، به منزله‌ي تأمين جا براي وي نمي‌باشد.

مقررات صدور بلیط نيم بها

  •     صدور بلیط نيم بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد (با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبربنياد ) دركليه‌ي مراكز فروش امكان‌پذير است.
  •     بلیط نيم بها براي كودكان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه‌ي شناسنامه صادر مي‌شود.
  •     براي مسافرت كودكان زير۲ سال بدون اختصاص جا، ۱۰ درصد بهاي بلیط دريافت مي‌شود. درصورت تقاضاي جا براي اطفال زير دو سال، بلیط نيم بها براي استفاده در كوپه والدين صادر خواهد شد.

مقررات ابطال و استرداد بلیط در مراكز فروش

  •     بلیط تا يك ساعت پس از صدور، به شرط عدم حركت قطار، و بازبودن مراكز فروش ،در مركز صادر كننده‌ي بلیط با پرداخت كامل بهاي آن به مسافر قابل ابطال مي‌باشد.
  •     بلیط قطارهاي مسافري دركليه‌ي مراكز فروش رايانه‌يي بلیط (در ساعات كاري نمايندگي هاي فروش ) با ارائه‌ي كارت شناسايي طبق مقررات زير، قابل استرداد مي‌باشد و نيازي به مراجعه به مركز خريد بلیط نيست :
  •         تا ساعت ۱۲ روز قبل از حركت قطار،۹۰ درصد بهاي بلیط پرداخت مي‌شود.
  •         از ساعت ۱۲ روز قبل از حركت تا سه ساعت پيش از حركت قطار، ۷۰ درصد بهاي بلیط پرداخت مي‌شود.
  •         از سه ساعت مانده به حركت تا لحظه‌ي حركت قطار۵۰ درصد بهاي بلیط پرداخت مي‌شود.
  •         استرداد بلیط پس از حركت قطار امكان‌پذير نمي‌باشد.

خدمات ويژه ايثارگران و معلولان

 

  •     صدور بلیط نيم بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد ( با ارائه اصل كارت شناسايي معتبربنياد مربوط) بصورت رفت و برگشت در كليه مراكز فروش امكان پذير است. ضمنا همراه داشتن كارت كامپيوتري مربوطه در حين سفر جهت كنترلهاي مربوطه الزامي است.
  •     جانبازان و خانواده‌هاي شاهد براي استفاده از تخفيف مربوط هنگام خريد اينترنتي بلیط، در صفحه مشخصات سفر، تعدادشاهد و جانباز را در خانه تعداد مسافر واردكنند.
  •     چنانچه حسب تشخيص بنياد، حضور يك نفر همراه با جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفي نامه از بنياد، بلیط فرد همراه نيز نيم بها صادر مي شود.
  •     باجه خدمات امداد در ايستگاه راه آهن، آماده ي خدمات دهي به جانبازان، معلولان و افراد نيازمند به خدمات پزشكي مي باشد.
  •     براي تردد ويلچرها در ايستگاههاي اصلي ، آسانسور و سطح شيب دار تعبيه شده است.
  •     در قطار ويلچر براي افراد نيازمند موجود مي باشد.
  •     اولويت خانواده محترم شهدا و جانبازان: براي ارج نهادن به مقام والاي شهدا وخانواده محترم ايشان و جانبازان عزيز دفاع مقدس در هنگام مراجعه براي تهيه بلیط به باجه‌هاي ليست انتظار ايستگاه‌ها، اين عزيزان در اولويت قرار داده مي‌شوند.